Vitruviusz, az ókor egyik legnagyobb római építésze időszámításunk előtt 32-48-ban keletkezett Építészeti megoldások c. könyvének VII. fejezetében részletesen ismertet egy mész alapú vakolatot, melybe finomra őrölt márványport kevertek és egyre vékonyodó rétegekben vitték fel. Azt állította, hogy ez a vakolat nem repedezett, jól megőrizte a színét és szép finom felületre lehetett csiszolni.
Ezeket a vakolatokat gyakran használták falfreskók alapozó rétegeként, valamint márvány és nyerskő falfelületekhez kiegészítő elemként. Vitruviuszt idézve: "ez az anyag erős és tartós marad hosszú időn át, kitűnő színeit megőrizve".
A Római Birodalom bukása után, a sötét középkorban, ez a vakolási technika feledésbe merült.
Velence és Firenze, a két nagy kereskedelmi központ felvirágzása azonban újra az érdeklődés középpontjába állította ezeket a vakoló anyagokat és technológiákat.
Az anyagi gazdagság magával hozta az épületek stílusos, magas színvonalú dekorálásának igényét. A korabeli építészek, pl. Andrea Palladio, rendkívül magas színvonalra emelték a freskók és márványozott felületek kialakításának technológiáját. Bár Palladio híre és befolyása sohasem tűnt el véglegesen, a barokk és rokokó építészet a 17. és 18. század folyamán eltávolodott a puritán megoldásoktól. Ebben a korban a mind jobban kimunkált és mind finomabb részletekbe menő díszítőelemek hódítottak, melyek elsősorban a gipsz alkalmazását jelentették. Az öntött gipsz figurák végső alakját szobrászok vésték ki, melyeket végül arany levelekkel borítottak.
A 19. század közepén azonban a régi vakolási technológiák, mint pl. a márványos felületek használata, feléledtek 250 éves álmukból, mely álom 1580-ban Palladio halálával kezdődött.
Giacomo Querini 1889-ben adta ki "Delle Calcine, dei Mattone e delle Intonaco" c. munkáját, melynek fordítása: "A mészről, a tégláról és az alapvakolatról." Ez a könyv a velencei vakolók és stukkókészítők általános kézikönyve lett.
A velencei Carlo Scarpa (1906-1974) felismerte ezeknek a természetes anyagoknak a jelentőségét. Nemcsak felismerte, de nagy sikerrel is használta ezeket az anyagokat mai és modern épületeiben ( pl. nagyon meglepő hatást ért el a Veronai Bank általa tervezett székházával). Carlo Scarpa elévülhetetlen érdeme, hogy a régi típusú vakolatok új életre keltek olyan természetes burkolóanyagok mellet, mint a fa, fém, üveg és nyerskő.